TERAPIA PĘKAJĄCYCH PIET

Pękające pięty

W zespole pękających pięt możemy rozróżnić pęknięcia suche oraz wilgotne. Pęknięcia suche spowodowane są zmniejszonym lub zaburzonym wydzielaniem potu i łoju, co powoduje uszkodzenie płaszcza hydrolipidowego skóry i prowadzi do zmniejszenia jej wilgotności i elastyczności. Taki proces jest przyczyną pęknięć skóry. Bardzo często małe i niegroźnie wyglądające ryski na pietach pod wpływem obciążenia mogą się pogłębiać i z czasem doprowadzić do bardzo dużych zmian, które bardzo często maja tendencję do krwawienia i sączenia.

Pęknięcia wilgotne powstają głownie na skutek wzmożonej maceracji naskórka spowodowanej nadmiernym poceniem lub długotrwałym kontaktem ze środowiskiem wodnym. Często współistnieją z zakażeniami bakteryjnymi.

Duży wpływ na takiego rodzaju zmiany skórne mają również zaburzenia hormonalne organizmu. Zazwyczaj widoczne jest to w czasie menopauzalnym. Na negatywny stan skóry maja również wpływ takie choroby jak: cukrzyca, reumatyzm, zaburzenia pracy nerek i wątroby, niedobory witaminowe, nadwaga. Istotna rolę odgrywa również nieprawidłowe ułożenie szkieletu kostnego, które jest przyczyną wielu deformacji w budowie stopy, co w konsekwencji prowadzi do nadmiernego rogowacenia.

Pamiętać należy, ze walka z dolegliwością, jaka są pękające pięty wymaga ogromnej cierpliwości, konsekwencji i samodyscypliny ze strony pacjenta oraz wielokierunkowego działania w gabinecie podologicznym.