USUWANIE MODZELI

Modzele

Modzel to ograniczone do pewnej powierzchni zgrubienie skóry rogowej bez rdzenia, które powstało na skutek nadmiernego ucisku. Jest to efekt mechanizmów obronnych organizmu, które uaktywnione zostają w celu ostrzeżenia przed większymi uszkodzeniami. Jeśli proces ten nie zostanie w porę zatrzymany modzel zacznie uciskać głębiej położone warstwy skóry i powodować przez to ciężki i uporczywy do zniesienia ból. Im grubszy jest modzel, tym mniej elastyczna jest skóra, co w konsekwencji prowadzi do nieprzyjemnego uczucia napięcia.

Modzel jest żółtawym twardym tworem, nieco wygórowanym w stosunku do okolicznych tkanek, niewrażliwym na dotyk i o „rozmytych” krawędziach. Rozległość i głębokość tych twardych, zbitych zmian uzależniona jest od powierzchni drażniącego bodźca – od bardzo małych kilkumilimetrowych do zajmujących znaczną część podeszwy stopy. Bardzo często modzele mylone są z odciskami, które w przeciwieństwie do tych pierwszych posiadają twardy, wyraźnie odgraniczony rdzeń. Często w okolicy modzela tworzą się odciski.

Najczęstsza lokalizacja modzeli to podeszwa stopy bądź jej obrzeża. Zgrubienia pojawiają się również nadgrzbietowej powierzchni palców oraz na boku ostatniego palca stopy. Do ich powstawania przede wszystkim przyczynia się ciasne, źle dobrane obuwie lub drażnienie przez stawy i kości sąsiadujących ze sobą palców. Źle dobrane obuwie noszone przez kilka lat może prowadzić nawet do deformacji stóp. Taka sytuacja doprowadzi do tego, że trudno będzie dobrać odpowiednie obuwie, każde będzie doprowadzało do ocierania, a w konsekwencji do powstawania modzeli.

Przyczyną powstawania modzeli może być również niewłaściwe ustawienie stopy czy też palców, np. stopa poprzecznie płaska. Skóra stóp diabetyków na skutek choroby ma tendencję do nadmiernego rogowacenia i przesuszeń, co sprzyja powstawaniu modzeli. Podobna sytuacja ma miejsce również u osób z nadwagą, która sprzyja się ich tworzeniu. Do powstawania modzeli zaliczyć można również źle przeprowadzone zabiegi kosmetyczne i pielęgnacyjne, skoncentrowane na nadmiernym, mechanicznym usunięciu zrogowaciałego naskórka.

Dodatkowo, w przypadku diabetyków – modzele zwiastować mogą poważne problemy i stanowić alarmującą zapowiedź zespołu chorobowego określanego, jako stopa cukrzycowa. Ulgę w cierpieniu oraz poprawę samopoczucia przynosi usunięcie zrogowacenia u specjalisty. Zabieg obejmuje jedynie obszar zmienionego naskórka, jest to, zatem postępowanie całkowicie bezbolesne i bezkrwawe.