USUWANIE ODCISKÓW

Odciski

Odciski spowodowane są zaburzeniem procesu wzrostu komórek oraz rogowaceniem głębszych warstw skóry. Przyczynia się to do narastania twardej masy keratynowej powstałej na skutek skoncentrowanego, intensywnego ucisku. Tego typu zmiana charakteryzuje się silnym odgraniczeniem, oraz głębokim wnikaniem.Na powstanie odcisków wpływ ma wzrost ciśnienia tętniczego krwi, złe ukrwienie tkanek, nieprawidłowo wyprofilowane obuwie oraz deformacje kostno-stawowe stóp. Odciski w przeciwieństwie do modzeli posiadają rdzeń i są bardziej odgraniczone.Lokalizacja najczęściej dotyczy podeszwy stopy, stawów palców, przestrzeni międzypalcowych, wałów paznokciowych. Pojawiają się również pod płytką paznokciową. Kształt jest okrągły, owalny lub klinowaty.

Nieusuwane odciski są wgniatane coraz głębiej w skórę, powodując duży dyskomfort w postaci stałego bólu. Dodatkowo odciski mogą wniknąć poza skórę właściwą i być przyczyną stanów zapalnych. Dlatego powinny zostać natychmiastowo usunięte ze stopy.Im wcześniej zgłosimy się do specjalisty, tym szybciej wyleczymy odciski. Odcisk można usunąć manualnie, mechanicznie i chemicznie, następnie zalecane jest użycie opatrunków odciążających i ochronnych. Do usunięcia mechanicznego najczęściej używane jest dłuto, skalpel i cęgi. Mechaniczne usunięcie polega na zastosowaniu frezarki, frezarki ze sprayem lub turbiny.

Usuwając odcisk w większości przypadków nie usuniemy przyczyny jego powstawania. Stałe zmiany w układzie kostnym stopy będą predysponować miejsca stałego ucisku i drażnienia do ponownego powstawania odcisków. Dobre efekty terapeutyczne przynosi: zmiana butów na właściwe, wkładki ortopedyczne, stałe stosowanie indywidualnych odciążeń lub amortyzacji, pielęgnacja stopy oraz stała opieka.