CHOROBY PAZNOKCI STÓP

Choroby paznokci stóp

Najczęściej występujące choroby paznokci stóp

Jednym z najczęstszych powodów, z którego pacjenci trafiają do gabinetu podologicznego są problemy dotyczące paznokci stóp. Najczęściej osoby te skarżą się na ich nieestetyczny wygląd lub ból jaki powodują. Zdrowa płytka paznokciowa powinna być połyskliwa, koloru różowego,z dobrze widocznym białawym obłączkiem, paznokieć nie powinien posiadać jakichkolwiek zmian w zabarwieniu jak i strukturze .Takie zmiany najczęściej są wynikiem nieprawidłowości i często na ich podstawie można postawić diagnozę o stanie zdrowia.W większości przypadków uwidaczniają się dopiero po jakimś czasie, w momencie wzrostu płytki. Zmiany te mogą mieć charakter trwały lub przejściowy, mogą pojawiać się w przebiegu różnych chorób, takich jak cukrzyca,nadciśnienie tętnicze, przewlekła niewydolność żylna, choroby tarczycy,choroby układu pokarmowego, stany zapalne wywołane przez zakażenia bakteryjne, wirusowe i grzybicze.Bardzo często powodem odmiennego ich wyglądu są urazy lub deformacje kostno-stawowe.Czasami postawienie trafnej diagnozy nie jest takie łatwe, dzieje się tak ponieważ trudno określić, co tak naprawdę deformuje paznokcie, zwłaszcza że szkodliwych czynników jest wiele i mogą się na siebie nakładać.

Bardzo często tego typu nieprawidłowości zwiększają się wraz z wiekiem pacjenta i mimo,że w wielu przypadkach nie są przyczyną bólu, ani znacząco nie wpływają na ogólny stan zdrowia, to wiele osób czuje zakłopotanie związane z ich kondycją i wyglądem.

Zmian na paznokciach możemy wyróżnić bardzo wiele, postaram się przybliżyć te, z którymi najczęściej mam do czynienia w swojej praktyce podologicznej.