GRZYBICA PAZNOKCIA

Grzybica paznokcia

Grzybica paznokci (tinea unguinum) – najczęściej spowodowana dermatofitami, rzadziej drożdżakami lub pleśniakami. Większość, bo aż 90%infekcji powstaje po wewnętrznej stronie płytki, tam gdzie jest ona bardziej miękka. Produkty odpadowe przemiany materii grzybów dają charakterystyczne zabarwienie (ciemnobrązowe, jasnożółte, czarne albo białe), a rozpad komórek paznokcia powoduje jego łamliwość i powstawanie typowego zapachu. Grzybica paznokci występuje u starszych osób dużo częściej niż u młodych. Łatwo jest pomylić grzybicę z innymi chorobami paznokci takimi jak: dystrofia płytki, onycholiza, łuszczyca paznokci czy egzema chroniczna. Przedostawanie się grzybów na skórę dłoni czy stóp zdarza się rzadko i wymaga specyficznych warunków, np. długość trwania choroby lub niesprzyjający stan zdrowia pacjenta .Rozwojowi grzybicy sprzyja ogólne osłabienie organizmu, choroby wewnątrzustrojowe, wilgoć w butach oraz brak odpowiedniej higieny. Zazwyczaj leczenie jest bardzo trudne. Preparaty do stosowania miejscowego bywają nieskuteczne dlatego bardzo często leczenie prowadzone jest lekami zażywanymi doustnie. Wyniki badań wskazują, że nawet po skutecznym leczeniu grzybicy istnieje duże ryzyko reinfekcji.
W poszczególnych schorzeniach skóry czy chorobach ogólnoustrojowych wymienione zmiany płytek paznokciowych mogą i często występują równocześnie.Dla podologa bardzo istotne znaczenie ma ich prawidłowe różnicowanie ponieważ od tego zależy powodzenie wprowadzonej terapii.